Oikos tilbakeviser Ntb-melding
De nyeste og mest omfattende undersøkelsene viser at økologisk mat er sunnere enn konvensjonell, mener Oikos. Med dette tilbakeviser de en Ntb-melding om at det ikke er forskjell i helseeffekter.
- Det er dessverre gamle og misvisende data i økoundersøkelsen som er gjengitt i Ntb-meldingen fra 29. juli. Det er håpløst at en ikke tar med den nyeste og mest omfattende undersøkelsen på området, som viser at økologisk mat er sunnest og har færrest sprøytemiddelrester. En kan spørre hvordan disse britiske forskerne kunne unngå å ta med disse resultatene, sier daglig leder i Oikos, Reidar Andestad.
Misvisende
Link til oppslaget i Timesonline og oppslag på Food Standard Agency med link til den britiske rapporten.
Link til oppslag i Adresseavisen basert på Ntb-medlingen
Nyeste forskning: Økomat sunnest
Det omfattende forskningsprosjektet, QLIF, QualityLowInputFood, er det største forskningsprogrammet noen sinne som har forsket parallelt på økologisk og konvensjonell produksjon av mat. Dette store EU-prosjektet har pågått i fem år. 16 land og 31 forskningsinstitusjoner står bak rapporten som ble publisert i april 2009. Rapportens resultater, som viser det stikk motsatte av det London School of Hygiene and Tropic Medicine har kommer med, er ikke tatt med i den britiske rapporten.
Mer vitaminer og antioksidanter
Høyere innhold av vitaminer og antioksidanter og lavere innhold av sprøytemiddelgifter og tungmetaller i økologisk mat enn i konvensjonell, det er et av hovedfunnene i det 5 årlige forskningsprosjektet.
Les mer om QLIF-undersøkelsen:
http://www.nationen.no/mat/article4320838.ecehttp://www.oikos.no/newsread/news.asp?wce=dokument&n=5100&d=74&l=1
(oikos.no)
Sist oppdatert: 01.08.2009
